01/10/2011 13:54

Chrome volgende maand nummer 2 in Nederland


Nog 31 dagen en dan zal Firefox niet meer de tweede browser onder Nederlandse internetgebruikers zijn. Google Chrome zal Mozilla's browser dan zijn gepasseerd. Dat blijkt uit cijfers van StatCounter. Chrome heeft op dit moment 18,3% van de Nederlandse markt in handen, terwil Firefox goed voor 18,9% is. Chrome wist er sinds augustus 0,55% bij te krijgen, terwijl Firefox 0,6% verloor. Internet Explorer is in Nederland met 53,5% nog veruit de populairste browser.

Ook wereldwijd gezien lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat Firefox de nummer twee positie aan Google Chrome verliest. Volgens StatCounter surft 23,6% met Chrome, tegenover 26,8% met Firefox. Firefox verloor echter 0,7%, terwijl Chrome er een kleine half procent bij kreeg. In dit tempo zal Chrome in december de tweede browser achter IE zijn.

Windows 7

Naast StatCounter wordt het marktaandeel van de verschillende browsers ook door Net Applications in de gaten gehouden. Dat ziet nog steeds een groter gat tussen Chrome en Firefox. Mozilla's browser heeft volgens het meetbureau een aandeel van 22,5%, tegenover Google Chrome met 16,2%. Chrome wist er het afgelopen jaar elke maand aandeel bij te krijgen, terwijl Firefox op twee maanden na alleen maar terrein verloor. Als de trend van Net Applications zich doorzet, zal Chrome halverwege volgend jaar de tweede browser zijn.

Ook volgens Net Applications is IE met 54,4% nog altijd de grootste browser op dit moment. Met name op Windows 7 doet Microsoft's browser het erg goed. IE9 is hier na IE8 de meest gebruikte browser, hoewel Chrome ook hier de nummer twee positie lijkt over te gaan nemen.


Door Sjenkie In Browsers Bron Security.nl

Reacties (7)

Reageren
  1. Loller1

    Redelijk onterecht, de meeste mensen installeren Chrome gewoon per ongeluk mee met software van Google, Pirriform en weet ik wie nog allemaal. Dan wordt Chrome direct je standaard browser en die mensen weten niet hoe ze dit terug zetten...

    za 01-10-2011 om 16:35
  2. Chielt

    Webkit is goed. Firefox is ook redelijk innovatief. IE loopt gewoon achter de feiten aan, en dat is vervelend voor web ontwikkelaars... Jammer dat de toename van Chrome voor een deel ten koste gaat van FF.

    za 01-10-2011 om 22:11
  3. Tim

    Quote: loller1
    Redelijk onterecht, de meeste mensen installeren Chrome gewoon per ongeluk mee met software van Google, Pirriform en weet ik wie nog allemaal. Dan wordt Chrome direct je standaard browser en die mensen weten niet hoe ze dit terug zetten...
    Beetje kort door de bocht dit hoor, FF users die weer niet kunnen toegeven dat Chrome (Webkit) gewoon een stuk lekkerder draait met minimaal geheugen gebruik en minimale UI.

    Daarbij, hoor jij die users klagen over hun browser? Als ze het verschil al niet hadden gezien, draaide ze waarschijnlijk al IE7 ofzo…

    zo 02-10-2011 om 13:21
  4. Webmaster

    Quote: tim

    Als ze het verschil al niet hadden gezien, draaide ze waarschijnlijk al IE7 ofzo…

    Helemaal mee eens, mensen die een andere browser dan IE draaien doen dit veelal bewust. Het is dan wel knap gedaan dat ze dit binnen een korte tijd hebben gerealiseerd. Ik denk voornamelijk omdat ze vanaf het begin de mogelijkheid hebben gekregen, om zich op de cruciale kenmerken van een browser te richten.

    zo 02-10-2011 om 13:48
  5. Daydreamer

    Chrome browser vind ik er nog steeds te kinderlijk uitzien. Blijf nog altijd bij Firefox


    Groen Oldskool Lid
    zo 02-10-2011 om 16:17
  6. Chielt

    Quote: tim

    [..]Beetje kort door de bocht dit hoor, FF users die weer niet kunnen toegeven dat Chrome (Webkit) gewoon een stuk lekkerder draait met minimaal geheugen gebruik en minimale UI.

    Daarbij, hoor jij die users klagen over hun browser? Als ze het verschil al niet hadden gezien, draaide ze waarschijnlijk al IE7 ofzo…


    Moet zeggen dat firefox sinds versie 5 een stuk minder vervelend draait. Ook hebben ze het fatsoen om updates gewoon te pushen. Ik gebruik FF vooral uit gewoonte, en omdat ik nou eenmaal bekend ben met de addons die ik heb. IE krijg ik gewoon jeuk van.

    ma 03-10-2011 om 09:36
  7. Sjenkie

    Door dit nieuwsbericht wat ik zelf heb geplaatst ben ik overgestapt naar Google Chrome, en als ik eerlijk mag zijn bevalt het mij een stuk beter dan Mozilla Firefox.
    Ik ben jarenlang een trouwe firefox gebruiker geweest, maar na het lezen van dit nieuwsbericht ben ik overgestapt en hier ben ik heel tevreden over!


    Windows 7 Ultimate - 64 bits
    Intel(R) Core(TM) i7 CPU @2.67 GHz
    6 GB DDR3
    1 TB HDD
    Nvidia GTX 480
    FearFM is weer onlineeee!
    ma 03-10-2011 om 10:26