22/11/2011 22:02

Windows 8 krijgt webinstaller


De installatieprocedure is in Windows 8 volledig op de schop genomen. Voortaan zal Windows niet meer vanaf een dvd-rom worden geïstalleerd, maar zal Windows een web installer krijgen. Daarmee is het mogelijk om Windows 8 van de servers van Microsoft te downloaden. ‘Een stuk sneller’, aldus Microsoft.

Naast de bekende installatie procedure die wordt gebruikt in Windows 7, krijgt de volgende versie van Windows een vernieuwde installatie via het web. Vanaf de website van Microsoft kan de installatie van Windows 8 worden gestart en worden de bestanden gedownload in blokken van 10 MB, zo kunnen mogelijk beschadigde bestanden snel opnieuw worden gedownload. Ook de compressiemethode is vervangen. De totale omvang van een x86-installatiebestand is nu zo’n 28% kleiner dat een gewoon iso-bestand.

Windows Upgrade Advisor en Easy Transfer
Het veel gebruikte Windows Upgrade Advisor en Windows Easy Transfer zijn nu ook samen gevoegd tot het setup. Daarmee zou je zo’n 82% aan muisklikken kunnen besparen volgens Microsoft. De nieuwe installatie is een heel stuk simpeler en sneller. Verder is er een nieuwe soort installatie beschikbaar, behalve een kale installatie en volledige upgrade is het nu ook mogelijk om enkel je persoonlijke documenten over te laten zetten door Windows. De duur van een volledige upgrade is ook niet meer afhankelijk van het aantal bestanden op de harde schijf.

Upgraden vanaf XP, Vista en 7
Verder heeft Microsoft ook nog bekend gemaakt wat er kan worden behouden als je upgrade vanaf iedere huidige versie van Windows. Voor Windows 7 kunnen de programma's, persoonlijke bestanden en instellingen van Windows worden overgezet. Voor Windows Vista zijn dat enkel de persoonlijke bestanden en installingen van Windows en Windows XP moet het doen met enkel je persoonlijke bestanden.

Alle vensters die nodig zijn voor een upgrade naar Windows 7 indien de Upgrade Advisor en Easy Transfer worden gebruikt:


Alle vensters die nodig zijn voor een upgrade naar Windows 8 indien de Upgrade Advisor en Easy Transfer worden gebruikt:

Door Loller1 In Operating systems Bron tweakers.net

Reacties (9)

Reageren
  1. Tim

    Quote
    Voortaan zal Windows niet meer vanaf een dvd-rom worden geïnstalleerd, maar zal Windows een web installer krijgen.

    Naast de bekende installatie proceduren die wordt gebruikt in Windows 7, krijgt de volgende versie van Windows een vernieuwde installatie via het web.

    Lekker tegensprekend dit en wat zijn het voor een gare afbeeldingen die erbij zitten?

    Overigens vraag ik mij echt af of dit gebruikt gaat worden en op welke doelgroep het gericht is. Waarom zou je het nog downloaden als het al je het al op een DVD hebt? En telkens weer opnieuw downloaden als je weer een computer opnieuw moet installeren...
    Bedrijven kunnen Windows direct van het netwerk af installeren, dus zullen hier ook geen profeit van hebben.
    Wellicht gebruikers met apparaten zonder optisch station, zoals een netbook, maar dan gaat installeren vanaf een USB stick nog net zo vlot...

    di 22-11-2011 om 22:38
  2. Chielt

    Quote: tim

    [..]
    Lekker tegensprekend dit en wat zijn het voor een gare afbeeldingen die erbij zitten?

    Overigens vraag ik mij echt af of dit gebruikt gaat worden en op welke doelgroep het gericht is. Waarom zou je het nog downloaden als het al je het al op een DVD hebt? En telkens weer opnieuw downloaden als je weer een computer opnieuw moet installeren...
    Bedrijven kunnen Windows direct van het netwerk af installeren, dus zullen hier ook geen profeit van hebben.
    Wellicht gebruikers met apparaten zonder optisch station, zoals een netbook, maar dan gaat installeren vanaf een USB stick nog net zo vlot...


    "Klik hier voor de nieuwe Windows 8. Super goed, weetjewel? Alleen even iDeal transactie doen van 100 euro, en anderhalf uur later heb je de nieuwese windows. Vet cool gaaf"

    Stukje marketing denk ik...

    wo 23-11-2011 om 02:01
  3. Loller1

    Ik zie er wel voordeel in, het installatieproces duurt minder lang, hij download alleen wat jij vraagt. Ik hoop wel voor MS dat ze een goed systeem hebben om piraterij dan tegen te gaan.

    wo 23-11-2011 om 13:36
  4. Tim

    Quote: loller1
    Ik zie er wel voordeel in, het installatieproces duurt minder lang, hij download alleen wat jij vraagt. Ik hoop wel voor MS dat ze een goed systeem hebben om piraterij dan tegen te gaan.
    Hoezo download alleen wat ik vraag? Als ik het complete Windows-pakket al op een DVD heb staan, waarom zou ik het dan nog downloaden? En tegen die piraterij hoeft er niks extra's te komen hoor, je kan ook de DVD van de buurman installeren, als je maar een geldige sleutel hebt welke je kan activeren...

    wo 23-11-2011 om 14:39
  5. Joran95

    Quote: tim

    [..]Hoezo download alleen wat ik vraag? Als ik het complete Windows-pakket al op een DVD heb staan, waarom zou ik het dan nog downloaden? En tegen die piraterij hoeft er niks extra's te komen hoor, je kan ook de DVD van de buurman installeren, als je maar een geldige sleutel hebt welke je kan activeren...


    Volgens mij komt op de dvd, als het uberhaupt al fysiek word verkocht, alleen een downloader te staan en geen installatie-bestanden. Net zoiets als Steam en dergelijke

    do 24-11-2011 om 00:30
  6. Chielt

    Quote: joran95

    [..]

    Volgens mij komt op de dvd, als het uberhaupt al fysiek word verkocht, alleen een downloader te staan en geen installatie-bestanden. Net zoiets als Steam en dergelijke


    Er zijn ook plekken op deze aardkloot waar mensen wel computers hebben en misschien nog net wel internet, maar geen internet waarmee je even een OS downloadt. Als windows uitsluitend via een download beschikbaar zou zijn, zouden ze op die plekken nooit kunnen upgraden naar W8.

    do 24-11-2011 om 02:26
  7. Redmar

    Zet eens wat Goeie Printscreens en filmpjes van de echten windows8.
    Ik heb op google gestuurd. en weet nie welke echt en nep zijn

    do 24-11-2011 om 17:25
  8. Loller1

    Quote: redmar

    Zet eens wat Goeie Printscreens en filmpjes van de echten windows8.
    Ik heb op google gestuurd. en weet nie welke echt en nep zijn
    Screenshots zat

    do 24-11-2011 om 18:50
  9. Alexxx

    Ik zie hier het nut totaal niet van in. Ik snap ook echt niet dat alles via internet moet. Er zijn nog zat computers die geen internet hebben in de wereld. Een computer moet ook bruikbaar zijn zonder internet imho.

    Ze zeggen dat installeren via Internet snel gaat. Nou ik denk niet dat iedereen een top internet abbonement heeft van 100mbps. Zat mensen die het nog met 10mbps of misschien zelfs minder moeten doen.
    Mijn opa en oma, leven in Rusland, die hebben gewoon een limiet op hun internet van 2GB per maand. Nou die zitten er dus echt niet op te wachten om een OS van 3-4gb binnen te halen via die verbinding.

    Doe mij maar gewoon de ouderwetse handige DVD.

    do 01-12-2011 om 17:58