04/01/2012 13:13

Google straft zichzelf voor Chrome-advertentie


Google ontkende eerder in een verklaring aan Nu.nl dat het sites zou betalen voor het schrijven over Google Chrome. Dit gebeurde nadat SEO Book dit aan het licht bracht. Zo meldde de site dat Google zijn eigen beleid m.b.t. links overtreed. Deze blog heeft een video met als titel ‘Chrome for small businesses’.

Google laat in een reactie weten dat het enkel opdracht gaf voor online advertenties over Chrome. "We hebben bewust en consistent gesponsorde content vermeden, inclusief het betalen van bloggers voor het promoten van onze producten. Want dit soort promoties zijn niet transparant of in het belang van onze gebruikers. We bekijken op dit moment wat voor veranderingen we moeten maken om er zeker van te zijn dat dit nooit meer gebeurt."

Straf
Google straft zichzelf voor het vermeend betalen voor artikelen over Chrome. Betalen voor links mag namelijk niet, daarom zal Google minimaal zestig dagen de downloadpagina van Chrome uit de bovenste zoekresultaten filteren.

De zoekgigant liet dinsdag direct weten dat het om een fout gaat en het bedrijf zelf nooit een dergelijke actie heeft ondernomen. Toch stelt Google nu dat het verantwoordelijkheid zal nemen voor de situatie die mogelijk via het advertentieplatform Unruly Media ontstaan is.
Tags chrome google
Door Loller1 In Browsers Bron Nu.nl - Ontkenning, Nu.nl - Verantwoording

Reacties (6)

Reageren
  1. Webmaster

    Ik heb het bericht bijgewerkt, inmiddels heeft Google bekend en heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. De browser Chrome is in de organische resultaten niet (makkelijk) meer te vinden.

    Bewerkt door Webmaster op wo 04-01-2012 om 15:02
    wo 04-01-2012 om 15:02
  2. Chielt

    Quote: webmaster

    Ik heb het bericht bijgewerkt, inmiddels heeft Google bekend en heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. De browser Chrome is in de organische resultaten niet (makkelijk) meer te vinden.


    Als ik zoek op "chrome" is de download pagina van google chrome het eerste resultaat... Beetje raar Als je zoekt op bijvoorbeeld "download browser" dan staat hij er weer niet tussen...

    do 05-01-2012 om 01:08
  3. Crimineeltj

    Quote: chielt

    [..]

    Als ik zoek op "chrome" is de download pagina van google chrome het eerste resultaat... Beetje raar Als je zoekt op bijvoorbeeld "download browser" dan staat hij er weer niet tussen...


    Ja maar als je zegt download browser dan heb je een heel groot zoek termijn.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    do 05-01-2012 om 10:00
  4. Tim

    Quote: crimineeltj
    Ja maar als je zegt download browser dan heb je een heel groot zoek termijn.
    Als Internet Explorer, Safari, Opera en Firefox de bovenste resultaten zijn, dan is het wel apart dat Google's eigen browser er niet tussen staat hea.

    @Chielt: Ze willen relevantie zoekresultaten weglaten, niet voor hun eigen marktinstorting zorgen. Mensen die Chrome willen downloaden kennen echt niet de downloadlink uit hun hoofd hoor. Overigens wel vaag dat ik het .co.jp domein van Google krijg...

    do 05-01-2012 om 13:00
  5. Crimineeltj

    Quote: tim

    [..]Als Internet Explorer, Safari, Opera en Firefox de bovenste resultaten zijn, dan is het wel apart dat Google's eigen browser er niet tussen staat hea.

    @Chielt: Ze willen relevantie zoekresultaten weglaten, niet voor hun eigen marktinstorting zorgen. Mensen die Chrome willen downloaden kennen echt niet de downloadlink uit hun hoofd hoor. Overigens wel vaag dat ik het .co.jp domein van Google krijg...


    Ja oke dat is waar


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    do 05-01-2012 om 18:08
  6. Chielt

    Quote: tim

    [..]Als Internet Explorer, Safari, Opera en Firefox de bovenste resultaten zijn, dan is het wel apart dat Google's eigen browser er niet tussen staat hea.

    @Chielt: Ze willen relevantie zoekresultaten weglaten, niet voor hun eigen marktinstorting zorgen. Mensen die Chrome willen downloaden kennen echt niet de downloadlink uit hun hoofd hoor. Overigens wel vaag dat ik het .co.jp domein van Google krijg...


    chrome zit ook op auto's en dergelijke. Dus het is raar dat als ik er op zoek Google Chrome alsnog bovenaan staat. Als je zoekt op download google chrome ofzo, dan snap ik dat die wel bovenaan komt...

    do 05-01-2012 om 20:44