01/02/2012 20:28

Chrome levert marktaandeel in


Voor het eerst sinds zijn bestaan heeft Chrome marktaandeel moeten inleveren. Niet aan Firefox, dat eveneens marktaandeel verloor, maar aan Internet Explorer. Microsoft mocht weer 1,1% bijtellen.

Het marktaandeel van Googles browser Chrome zag in januari zijn marktaandeel voor het eerst zakken. Volgens NetApplications verloor de browser 0,2% en ging van 19,1% naar 18,9%. Ook Firefox raakte in januari marktaandeel kwijt, net geen procent. In november had Chrome Firefox al ingehaald. Alleen Internet Explorer mocht een stijging noteren: deze browser heroverde zo'n 1,1%.

StatCounters' cijfers wijken een klein beetje af: daar verloor Chrome net als Firefox marktaandeel, maar moest ook Internet Explorer marktaandeel inleveren. Dat de cijfers van beide zoveel verschillen komt vaker voor.

Eerste daling sinds 2008
De daling die Google nu mocht noteren is uniek sinds september 2008. In drie jaar tijd is de browser in een rechte lijn richting 19% gestegen. In diezelfde tijd zakte Internet Explorer naar de 53%. Het marktaandeel van IE steeg ook al november, maar nu lijkt het erop dat IE begint te stabiliseren.
Door Loller1 In Browsers Bron webwereld.nl

Reacties (9)

Reageren
  1. Loller1

    De stabilisering van de browsermarkt is begonnen

    wo 01-02-2012 om 22:23
  2. Crimineeltj

    Ik ben benieuwd dan er is geen Betere browser voor mij dan Chrome vind ik, Lekker licht en snel mooie interface en alle plugins die je wil zijn er wel.

    Firefox: Heeft ze tijd gehad vind ik te zwaar/lomp geworden vind pagina's ook langzamer laden in ff dan chrome.

    Opera: Heb ik nooit wat gevonden vind de hele interface al niks, Ik heb ouwe geprobeerd als de laatste versie.

    Safari: Word dit de nieuwe browser dan haha ?

    Internet Explorer: Nou ja de naam zegt het al he haha.

    Ik heb firefox dan wel op me werk pc staan en chrome, Dit alleen ommdat niet alle applicaties compatible zijn in alle browsers.
    Maar de gene die in beide werken merk ik dat ze in chrome veel beter en sneller lopen dan ff, Thuis heb ik ook beiden al gebruik ik ff eigenlijk nooit al heel lang meer 1 keer aangemeld via proxy effe in amerika voor google music hierna kon ik het gewoon gebruiken .


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    do 02-02-2012 om 12:07
  3. Loller1

    Quote: crimineeltj
    Internet Explorer: Nou ja de naam zegt het al he haha.
    Daar stopte ik dus met lezen, stereotyp...

    do 02-02-2012 om 16:07
  4. Daydreamer

    Quote: loller1

    [..]Daar stopte ik dus met lezen, stereotyp...

    Ik moet altijd huilen om IE als ik websites ontwikkel, zeker nooit websites ontwikkelt? Dan kom je er snel genoeg achter wat voor monster IE is.

    Nee dus, je ontwikkelt websites met dreamweaver.

    Zelf jarenlang Firefox gebruikt vanaf 1.0 maar voor 3 maand terug toch overgestapt naar Chrome, Firefox wordt me te zwaar en begon altijd vast te lopen.

    Bewerkt door Daydreamer op do 02-02-2012 om 17:40
    Groen Oldskool Lid
    do 02-02-2012 om 17:31
  5. Loller1

    Quote: daydreamer

    [..]
    Ik moet altijd huilen om IE als ik websites ontwikkel, zeker nooit websites ontwikkelt? Dan kom je er snel genoeg achter wat voor monster IE is.

    Nee dus, je ontwikkelt websites met dreamweaver.

    Zelf jarenlang Firefox gebruikt vanaf 1.0 maar voor 3 maand terug toch overgestapt naar Chrome, Firefox wordt me te zwaar en begon altijd vast te lopen.
    Waauw, ik heb een website met Dreamweaver gemaakt en plots heb ik geen ervaring? Serieus? Met Internet Explorer 9 (en in mindere maten heb ik nog maar weinig problemen ondervonden, dat geld ook voor iedere andere browser... Wat mij meer stoort is dat jij (en vele andere trouwens ook) nog altijd hun mening over IE basseren op Internet Explorer 6 die 10 (dit jaar 11) jaar oud is.

    do 02-02-2012 om 18:03
  6. Chielt

    Quote: loller1

    [..]Waauw, ik heb een website met Dreamweaver gemaakt en plots heb ik geen ervaring? Serieus? Met Internet Explorer 9 (en in mindere maten heb ik nog maar weinig problemen ondervonden, dat geld ook voor iedere andere browser... Wat mij meer stoort is dat jij (en vele andere trouwens ook) nog altijd hun mening over IE basseren op Internet Explorer 6 die 10 (dit jaar 11) jaar oud is.


    Dan zal ik mijn gal spuwen over IE, gebaseerd op mijn ervaringen t/m IE9.

    Ik ontwikkel websites. En ja, in IE 6 en zelfs 7 was alles echt poep. De box model klopte niet, en je moest altijd hacks gebruiken om het daar werkend te maken. Maar dat is inderdaad verleden tijd bij IE.

    Nu is het zo dat nieuwere IE versies niet gepushed worden door Windows Updates, of via een update service in IE. Hierdoor blijven mensen vaak in de oudere versies hangen van deze browser.

    Verder stagneren ze de ontwikkeling van CSS3 en HTML5. Heel veel dingen worden door ALLE grote browsers ondersteund, maar niet door IE. Hierdoor is de drempen voor mij als webontwikkelaar hoger om mezelf te verdiepen in de bovengenoemde technieken. Iets moet namelijk op alle platformen functioneren, wil ik het in een productie-site implementeren. (Hier een voorbeeld).

    Voor mij reden genoeg om een pokkehekel te hebben aan IE

    vr 03-02-2012 om 00:15
  7. Daydreamer

    Quote: loller1

    [..]Waauw, ik heb een website met Dreamweaver gemaakt en plots heb ik geen ervaring? Serieus? Met Internet Explorer 9 (en in mindere maten heb ik nog maar weinig problemen ondervonden, dat geld ook voor iedere andere browser... Wat mij meer stoort is dat jij (en vele andere trouwens ook) nog altijd hun mening over IE basseren op Internet Explorer 6 die 10 (dit jaar 11) jaar oud is.

    Ja dat is serieus, anders vertelde ik je dat niet.

    Begin maar eens met wat simpele HTML en CSS en dan al zul je zien dat je OOK met de nieuwste IE tegen problemen aan loopt.

    Waar basseer jij op dat ik trouwens mijn mening basseer op IE6? Ik test mijn website's in meerdere browsers dus heb wel degelijk ervaring, jij basseert je ervaringen met de nieuwste IE op de nieuwsberichten die je leest?


    Groen Oldskool Lid
    vr 03-02-2012 om 17:59
  8. Tim

    Mua, IE9 heeft inderdaad een flinke stap vooruit gemaakt (vergeleken met haar oudere browsers dan), de meeste hedendaagse gebruikte attributen en elementen (waarschijnlijk gebaseerd uit 2007 oid) worden ondersteund. Echter loopt IE nog steeds een stap achter, of zeg maar gerust een paar honderd meter.

    Kijk dit artikel maar eens globaal door, worden nog zoveel dingen niet ondersteund die door alle andere moderne browsers al wel worden ondersteund. En het klopt, veel dingen zijn relatief nieuw en kom je niet elke dag tegen. Maar JUIST omdat IE veel te lang wacht met het ondersteunen van dit soort dingen durven developers hier niet aan, klanten willen hun site wel graag voor iedereen toegankelijk hebben. Omdat IE (nog steeds) zo'n groot marktaandeel heeft, gaat de ontwikkeling van nieuwe webtechnologieën maar heel moeizaam vooruit, omdat het achterwege wordt gelaten door developers. Zij laten het liever helemaal weg, dan dat ze weer allerlei gare fix' moeten gaan maken.

    za 04-02-2012 om 15:28
  9. Crimineeltj

    Quote: loller1

    [..]Daar stopte ik dus met lezen, stereotyp...


    Nee helemaal geen Stereotype internet explorer 9 werkt nu op zich wel, Maar het kan niet op tegen Chrome of Firefox je mist zoveel functies en plugins enzo.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    zo 05-02-2012 om 11:32