20/05/2012 13:43

Windows 8 krijgt nieuwe interface


Microsoft gaat de definitieve release van Windows 8, oftewel de RTM, voorzien van een nieuwe interface. Deze moet minimalistischer overkomen dan Aero, de interface die in Windows Vista is geïntroduceerd en in Windows 7 verbeterd.

Aero is ook nog altijd te zien in zowel de Windows 8 Developer Preview, als de Consumer Preview en ook de Release Preview, die begin juni wordt vrijgegeven, zal er nog gebruik van maken. Dat heeft Microsoft bekend gemaakt in een blogpost. De RC van Windows 8 zal wel al aanwijzingen naar de vernieuwde interface bevatten.

Uit een screenshot en de beschrijving van Microsoft is op te maken dat het glas-effect en alle daarom hangende ellementen zoals reflecties, schaduw, gradients, etc. verdwijnen. Ook maken de scherpe hoeken terug hun intrede, deze verdwenen al in Windows XP. Microsoft noemt de nieuwei nterface clean en crisp. Ook het voorkomen van checkboxes, sliders en de Ribbon is aangepast. Daarmee gaat Aero helemaal in de ban, de interface is er gekomen in Windows Vista en wordt nu door Microsoft afgestempelt als 'çheesy' en gedateerd.
Door Loller1 In Browsers Bron tweakers.net

Reacties (6)

Reageren
  1. Tim

    Nou, ik zag vandeweek wat foto's voorbij komen, back to Windows 98 hoor... *zucht*

    Edit: Klikje

    Ik ben gewoon een Windows gebruiker en geen anti o.i.d. Maar het geeft wel telkens aan dat Microsoft totaal niet achter hun eerder gemaakte keuzes staat. Twee jaar geleden was Aero volgens Microsoft helemaal geweldig en nu is het alweer afgeschreven? Nu gaan ze weer terug naar een vierkante blokkerige stijl. Tuurlijk moeten er wijzigingen doorgevoerd blijven worden en met de tijd meegegaan worden, maar elke keer zo drastisch. Hetzelfde verhaal met die hele ribbon interface.
    Mac heeft al jaren dezelfde type interface, werkt ook prima. Waarom telkens omgooien, kost alleen maar tijd en geld.

    Ben benieuwt wanneer de 'start' knop weer terug komt

    Bewerkt door Tim op di 22-05-2012 om 15:02
    di 22-05-2012 om 14:54
  2. Loller1

    Quote: tim

    Nou, ik zag vandeweek wat foto's voorbij komen, back to Windows 98 hoor... *zucht*

    Edit: Klikje

    Ik ben gewoon een Windows gebruiker en geen anti o.i.d. Maar het geeft wel telkens aan dat Microsoft totaal niet achter hun eerder gemaakte keuzes staat. Twee jaar geleden was Aero volgens Microsoft helemaal geweldig en nu is het alweer afgeschreven? Nu gaan ze weer terug naar een vierkante blokkerige stijl. Tuurlijk moeten er wijzigingen doorgevoerd blijven worden en met de tijd meegegaan worden, maar elke keer zo drastisch. Hetzelfde verhaal met die hele ribbon interface.
    Mac heeft al jaren dezelfde type interface, werkt ook prima. Waarom telkens omgooien, kost alleen maar tijd en geld.

    Ben benieuwt wanneer de 'start' knop weer terug komt

    Tja, maar met Apple ben je zeker dat er wat UI betreft toch amper eens een verbetering komt. Microsoft blijft proberen, en dat is niet perse slecht. De Ribbon is trouwens toch ook niet van korte duur? Sinds 2007 zit hij al in Office, Paint, WordPad, Windows, etc. en ook enkele thirdparty programma's.

    di 22-05-2012 om 16:22
  3. Bas

    Vond Windows Vista een goede verbetering qua interface, vond Windows 7 eigenlijk gewoon weer een meesterwerk van Microsoft, werkt goed en doet wat het moet doen. Windows 8 vind ik dus weer een mega stap terug, jammerlijk, totaal niet bruikbaar als desktop, echt een tablet vormgeving.

    Verder heb ik me er eigenlijk niet in verdiept. Gelukkig blijft de interface van OS X zo goed als hetzelfde, werkt goed, totaal niet afleidend en ja.. top


    HOI!
    di 22-05-2012 om 22:39
  4. Crimineeltj

    Quote: bas

    Vond Windows Vista een goede verbetering qua interface, vond Windows 7 eigenlijk gewoon weer een meesterwerk van Microsoft, werkt goed en doet wat het moet doen. Windows 8 vind ik dus weer een mega stap terug, jammerlijk, totaal niet bruikbaar als desktop, echt een tablet vormgeving.

    Verder heb ik me er eigenlijk niet in verdiept. Gelukkig blijft de interface van OS X zo goed als hetzelfde, werkt goed, totaal niet afleidend en ja.. top


    Haha ja idd Vista werkte idd wel goed was alleen een zwaar systeem vergeleken met windows 7, Maar beide werkte ze goed windows 7 net nog iets lekkerder.
    Maar nu is het idd een hele stap achter uit ze hadden gewoon moeten vragen installatie wilt u metro interface ja of nee, Hier mee kom je veel gezeur dat mensen het niks vinden en dan een optie bij configuratiescherm om het in te schakelen.

    Ik ben ook bij een seminar geweest van windows 8 vraagt een systeembeheerder en als je nou snel 30 aps tot je beschikking moet hebben hoe doe je dat dan zonder start menu, Zaten ze eeeeeh ja dan moet je maar een mapje aan maken met 30 snelkoppelingen erin kom op zeg.

    Ook leuk als je 2 dingen naast mekaar wil doen werkt niet in Metro moet je weer switchen naar desktop scherm, Dan moet je maar uitvogelen in program files map welk icoon de applicatie opent voor veel mensen is dat lastig.
    Nee echt dit word nog een grotere flop dan windows vista zelfs bedrijven zullen niet de desktop client nemen voor hun gebruikers, Ik zelf werk met 2 keer 22 inch schermen vol met allemaal applicaties ik kan echt niet met die metro werken.

    Als Microsoft niet snel veranderd hun settings ondergaat Windows 7 het zelfde als windows xp heel erg lang er op blijven hangen, Ik zelf ook net nieuwe pc nog geen jaar oud maar als deze op is word het of linux of mac als ze bij metro blijven.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    wo 23-05-2012 om 11:47
  5. Christan

    Mooi man! In het bedrijfsleven zet toch iedereen die Aero effecten enzo uit.

    vr 25-05-2012 om 19:13
  6. Crimineeltj

    Quote: christan

    Mooi man! In het bedrijfsleven zet toch iedereen die Aero effecten enzo uit.


    Ik niet vind het wel leuk maar de metro kunnen ze niet uit zetten dus ik zie dit niet in het bedrijsleven, Verder kan ik het idd wel uitzetten aangezien ik dan misschien iets meer geheugen soms vrij zou hebben op me desktop maar als ze me dan ook een 64 bit installatie geven als ik 4gb geheugen hebben en geen 32 bit uitvoeren pff.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    di 29-05-2012 om 09:45