06/11/2012 23:02

BREKEND: Microsoft bevestigt einde Windows Live Messenger


Na het gerucht van deze week, heeft Microsoft vandaag officieel het einde van Windows Live Messenger (beter bekend als MSN) bevestigd. Dit houdt in dat de chatdienst vanaf 2013 definitief wordt opgenomen in Skype, dat vorig jaar door Microsoft gekocht werd voor 8,5 miljard dollar. Dit nieuws is uiteraard een grote strop voor MastaLine, welke uit oorsprong vele downloads en nieuwsfeiten leverde voor en over MSN Messenger. MSN verdwijnt al vrij vlot van het toneel: vanaf het eerste kwartaal van 2013 zal de dienst worden gestopt. MastaLine zal je op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.

MSN ondersteuning aanwezig in Skype

Met Skype versie 6 kan er al worden ingelogd met Microsoft-accounts en kunnen de contactpersonen uit Messenger automatisch worden geladen. De overstap is volgens Microsoft vrij resoluut: "Het is uiteindelijk de bedoeling dat alle Messenger-gebruikers dit gaan doen".

Overgangsfase

"We zullen de komende maanden met je werken om de transitie zo eenvoudig mogelijk te maken. Ook zullen we informatie bieden om Skype goed te leren kennen", belooft Microsoft in de blog. Vanaf het eerste kwartaal van 2013 zal Microsoft helemaal stoppen met Windows Live Messenger. Alleen in China blijft de dienst dan nog bestaan.

Gevolgen voor MastaLine

Deze drastische besluitvorming heeft nadelige consequenties voor MastaLine, dat vanuit het verleden als MSN community fungeerde. Zo zal er geen vraag meer zijn voor nieuwe MSN downloads. MastaLine legt tegenwoordig al meer de nadruk op de mobiele topics en social media, maar nu zal MSN Messenger ook langzaam als onderwerp van de site gaan verdwijnen. Uiteraard pas nadat de chatdienst volledig van het toneel is verdwenen. Tot die tijd helpen we nog altijd graag op weg om de overstap zo aangenaam mogelijk te maken.
Door Webmaster In Instant messaging Bron NU.nl

Reacties (28)

Reageren
  1. Crimineeltj

    Ik vind het erg jammer het was een fijne chat dienst voor mensen die je regelmatig spreekt als je achter de pc zit.
    Ik vind dit veel fijner dan constant je mobiel te pakken, Verder zit ik nu op trillian even aangezien ik niet kan vinden hoe ik mensen blokkeer in skype.
    Ik heb aantal personen op offline weer gegeven gezet, Als ik nu inlog op skype zijn deze gewoon weer beschikbaar aangezien ze in wlm op offline staan.

    Weet iemand ondertussen al hoe je iemand kan blokkeren in skype ?, Aangezien verwijderen geen optie is omdat je dan toch nog bij die gene in de lijst staat en je wat kan sturen.
    Trillian is leuk maar krijg met geen mogelijkheid zip of rar bestanden gestuurd naar iemand met wlm.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    wo 07-11-2012 om 09:40
  2. Loller1

    Dus na 2013 geen MSN meer op Mastaline, en wat met al die Chinezen die wel nog WLM kunnen gebruiken? Laten we hen in de steek?

    wo 07-11-2012 om 13:51
  3. Frezo

    Om eerlijk te zijn doet het me weinig, buiten dat het natuurlijk zonde is dat zo'n groot iets nu in een opgekocht bedrijf wordt ge?ntegreerd door Microsoft. Maar het echte MSN 'gevoel', dat was natuurlijk al weg na die overgang naar WLM. Ik vond laatste MSN Messenger 7.0 op een oude PC. Dat was best grappig. Maar het is gewoon achterhaald doordat er minstens zulke goede functies in Facebook zijn verwerkt. En vergeet Whatsapp niet. Maar de echte groepsgesprekken begonnen natuurlijk wel op MSN haha.


    wo 07-11-2012 om 15:30
  4. Roelvb

    Eigenlijk veranderd er toch niks. Je migreert je MSN-account naar je Skype-account en klaar. (Ik ga er dan wel vanuit dat je je account kan migreren en je alle MSN contacten die dat ook doen automatisch op Skype krijgt)

    Ik zie alleen maar voordelen, nu heb ik zowel Skype als MSN altijd open staan, dat hoeft straks niet meer. Alles in ??n client.


    wo 07-11-2012 om 18:47
  5. Webmaster

    Quote: loller1

    Dus na 2013 geen MSN meer op Mastaline, en wat met al die Chinezen die wel nog WLM kunnen gebruiken? Laten we hen in de steek?


    Zie je het al voor je, [Nieuws] [Forum] [Oja] enkel als tabbladen ?

    Zou niet weten waarom we de Chinezen moeten ontzien .

    wo 07-11-2012 om 20:56
  6. Crimineeltj

    Quote: roelvb

    Eigenlijk veranderd er toch niks. Je migreert je MSN-account naar je Skype-account en klaar. (Ik ga er dan wel vanuit dat je je account kan migreren en je alle MSN contacten die dat ook doen automatisch op Skype krijgt)

    Ik zie alleen maar voordelen, nu heb ik zowel Skype als MSN altijd open staan, dat hoeft straks niet meer. Alles in ??n client.


    Als je skype opent staat er rechts inloggen met microsoft account, Als je je microsoft account invoert meld die aan en staan je msn contacten er gewoon in.

    Alleen lukt me niet om gesprekken in tabbladen te hebben zoals in wlm, Vind dat veel makkelijk dan al die vensters van iedereen los.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    wo 07-11-2012 om 23:13
  7. Darkmark

    Is het geen idee om van Mastaline alleen weer een forum te maken.
    Ok?, de site is al zo goed als dood, maar wees eerlijk, zitten er hier nou echt mensen bij die hier speciaal heenkomen voor het laatste 'mobiele en social media' nieuws ?
    Daar zijn genoeg andere websites voor die zich er ook echt 24/7 op focussen en niet zo nu en dan een nieuwtje plaatsen.

    Om eerlijk te zijn vind ik het echt jammer dat het hier al een tijdje (eigenlijk sinds ML V5) zo uitgestorven is.
    Ik kwam hier vroeger altijd met erg veel plezier en heb heel wat gelachen haha.
    Noem me kansloos, maar soms droom ik er echt van dat het hier ooit weer druk bevolkt raakt en dat alle actieve members weer terugkomen.
    Ik weet niet, het voelde gewoon altijd als een grote familie hier.

    Serieus Onno, denk er eens over na.
    Laat al die MSN en andere sociaal media troep vallen, en richt je puur op het 'Forum Mastaline'
    Want laten we eerlijk blijven, in de hoogtijdagen van ML zaten we hier allemaal vanwege het gezellige forum.

    Ontopic: Het zat er dik in dat Microsoft de MSN/WLM software vroeg of laat zou laten vallen.
    De laatste paar versies waren ruk en het heeft nooit meer de magie gehad in de msn 6.0 / msn 7.0 tijden.
    Dit mede natuurlijk omdat de wereld de laatste jaren erg snel veranderd is (smartphones, social media) maar denk ook mede omdat de laatste WLM versies uit steeds meer bloatware en rare keuzes bestonden.

    P.S: Heeft er iemand een tijdmachine om terug te gaan naar 2005 / 2006 ?

    do 08-11-2012 om 03:21
  8. Webmaster

    Quote: darkmark

    Is het geen idee om van Mastaline alleen weer een forum te maken.
    Ok?, de site is al zo goed als dood, maar wees eerlijk, zitten er hier nou echt mensen bij die hier speciaal heenkomen voor het laatste 'mobiele en social media' nieuws ?
    Daar zijn genoeg andere websites voor die zich er ook echt 24/7 op focussen en niet zo nu en dan een nieuwtje plaatsen.

    Om eerlijk te zijn vind ik het echt jammer dat het hier al een tijdje (eigenlijk sinds ML V5) zo uitgestorven is.
    Ik kwam hier vroeger altijd met erg veel plezier en heb heel wat gelachen haha.
    Noem me kansloos, maar soms droom ik er echt van dat het hier ooit weer druk bevolkt raakt en dat alle actieve members weer terugkomen.
    Ik weet niet, het voelde gewoon altijd als een grote familie hier.

    Serieus Onno, denk er eens over na.
    Laat al die MSN en andere sociaal media troep vallen, en richt je puur op het 'Forum Mastaline'
    Want laten we eerlijk blijven, in de hoogtijdagen van ML zaten we hier allemaal vanwege het gezellige forum.

    Actualiteit kan wel als gevolg hebben dat de site vaker wordt bezocht en leden daardoor actiever worden. Social media is natuurlijk het meest logische vervolgonderwerp waarmee je op hetzelfde publiek richt. Het grootste gevaar is nu alleen dat er zeer weinig content overblijft, zeker als de Messenger rubriek straks ook vervalt. Het is dus nog experimenteren waar de site heen gaat en wat er BIJ komt, ??n ding is zeker: de site gaat zeker niet weg. Het community gevoel vind ik ook zeker belangrijk waarbij user generated content een belangrijke rol speelt. Nieuwe toevoegingen zullen zich hier ook zeker op focussen.

    Wat mij betreft wordt de homepage van ML straks enkel nog een 'tijdlijn' van constante site updates (topics, artikelen, video's, downloads) van de users, waarbij een nieuwsredactie overbodig is.

    Bewerkt door Webmaster op do 08-11-2012 om 14:50
    do 08-11-2012 om 14:47
  9. Roelvb

    Quote: crimineeltj

    [..]

    Als je skype opent staat er rechts inloggen met microsoft account, Als je je microsoft account invoert meld die aan en staan je msn contacten er gewoon in.

    Alleen lukt me niet om gesprekken in tabbladen te hebben zoals in wlm, Vind dat veel makkelijk dan al die vensters van iedereen los.

    Had ik inderdaad al ontdekt, heb mijn accounts samengevoegd.
    Mis de tabbladen niet, dia had ik altijd uit staan (zoals MSN vroeger ).

    Enige wat nu vervelend is, is dat ik nu een aantal contacten dubbel heb, maar dat is hopelijk over een paar maanden opgelost.


    do 08-11-2012 om 19:11
  10. Loller1

    Quote: webmaster

    [..]
    Actualiteit kan wel als gevolg hebben dat de site vaker wordt bezocht en leden daardoor actiever worden. Social media is natuurlijk het meest logische vervolgonderwerp waarmee je op hetzelfde publiek richt. Het grootste gevaar is nu alleen dat er zeer weinig content overblijft, zeker als de Messenger rubriek straks ook vervalt. Het is dus nog experimenteren waar de site heen gaat en wat er BIJ komt, ??n ding is zeker: de site gaat zeker niet weg. Het community gevoel vind ik ook zeker belangrijk waarbij user generated content een belangrijke rol speelt. Nieuwe toevoegingen zullen zich hier ook zeker op focussen.

    Wat mij betreft wordt de homepage van ML straks enkel nog een 'tijdlijn' van constante site updates (topics, artikelen, video's, downloads) van de users, waarbij een nieuwsredactie overbodig is.
    Niet dat het Messenger gedeelte van de site nog relevant is, de laatste genoemde versie is Windows Live 9, dat ook weer een paar jaartjes geleden... Met dan ook nog screenshots van Windows Live 8.5 beta.

    do 08-11-2012 om 19:32
  11. Crimineeltj

    Quote: roelvb

    [..]
    Had ik inderdaad al ontdekt, heb mijn accounts samengevoegd.
    Mis de tabbladen niet, dia had ik altijd uit staan (zoals MSN vroeger ).

    Enige wat nu vervelend is, is dat ik nu een aantal contacten dubbel heb, maar dat is hopelijk over een paar maanden opgelost.


    Ik vond dat juist ideaal gewoon 1 venster met iedereen erin en door tabbladen wisselen, Msn/wlm is juist alleen maar beter geworden ik had na tabbladen geen msn plus meer nodig
    Winks waren tijdje grappig maar na tijdje maakte geen gebruik meer van, Maar stoorde me niet omdat het erin zat gewoon niet op het icoontje drukken verder a-patch er over heen of mastaline patch voor reclame en je had gewoon een normale msn contacten lijst weer ook social media balk uit.

    Ik stoor me er alleen aan dat ik aantal contacten heb moeten blokkeren via andere msn client, Je kan alleen je normale skype contacten blokkeren en niet je messenger contacten meer.


    Online Opslag nodig hier de oplossing http://db.tt/HagL8IMK
    vr 09-11-2012 om 10:02
  12. Webmaster

    Quote: loller1

    [..]Niet dat het Messenger gedeelte van de site nog relevant is, de laatste genoemde versie is Windows Live 9, dat ook weer een paar jaartjes geleden... Met dan ook nog screenshots van Windows Live 8.5 beta.

    Helemaal waar, maar dan snap je natuurlijk dat ik daar geen aandacht meer aan ga besteden. Misschien kan de downloads sectie nog worden gerecycled.

    Geloof dat de emoticons pagina al tig jaar uit ligt .

    vr 09-11-2012 om 19:19
  13. Loller1

    Quote: webmaster

    [..]
    Helemaal waar, maar dan snap je natuurlijk dat ik daar geen aandacht meer aan ga besteden. Misschien kan de downloads sectie nog worden gerecycled.

    Geloof dat de emoticons pagina al tig jaar uit ligt .
    Sinds versie 5 online is, ten tijde van v3 had je er nog 3000 op gezet, of wat was het ook alweer?

    vr 09-11-2012 om 21:43
  14. Webmaster

    Quote: loller1

    [..]Sinds versie 5 online is, ten tijde van v3 had je er nog 3000 op gezet, of wat was het ook alweer?

    Zoiets, nooit echt interessant gebleken .

    za 10-11-2012 om 14:21
  15. Notpboy

    en hoe zit het dan met je outlook & skydrive bijvoorbeeld