24/06/2006 14:08

WLM uiterst kwetsbaar voor virussen


Steeds vaker komen ongewenste indringers de pc binnen via chatprogramma’s. De nieuwste Windows Live Messenger blijkt er uiterst gevoelig voor. Virussen zoeken altijd nieuwe wegen om computersystemen binnen te dringen. De laatste maanden ontdekken virusbestrijders zoals het Dordtse G Data steeds vaker nieuwe zogeheten malware: onuitgenodigde gasten op de pc die binnenkomen via chatprogramma’s.

Deze nieuwe Windows Live Messenger blijkt vol lekken te zitten. Het opent gezamelijke, gedeelde mappen op de pc en zet zo volgens GData de achterdeur wagenwijd open.

Gert-Jan Vroon van GData: ,,Ze komen eenvoudig langs de firewall omdat die voor MSN openstaat. Anders kun je namelijk niet chatten. En het ergste: complete identiteiten van MSN-gebruikers worden gestolen. Criminele chatters doen zich voor als een bekende waarvan ze de identiteit hebben gestolen. Ze sturen links mee in een chatbericht en als je daar op klikt - en waarom niet, het komt immers van een bekende - kom je ergens waar je niet wist dat je er zou komen. Maar dan is het te laat. Dan is er een wormvirus geïnstalleerd, dat bijvoorbeeld je wachtwoorden of creditcardgegevens pikt. Zonder dat je het merkt. Je weet dus van niks.’’

Maandag en dinsdag is er in het Amerikaanse Redmond een conferentie over de beveiliging van programma’s als Live Messenger.

Onze tip luid om de gedeelde mappen uit te schakelen en niet op links te klikken van contactpersonen die je niet kent.
Ook is het verstandig om een (gratis) virusscanner te installeren, en deze te activeren in WLM.
Dat kan via Extra>Opties>Bestand overdracht. Daarna scan bestanden voor virussen in schakelen.
Op die manier word eerst een bestand gescand voordat je het kan openen.
Door Webmaster In Security Bron AD

Reacties (87)

Reageren
  1. Sjak

    Door dat soort berichten begin ik me steeds onveileger te voelen

    marj ik heb creditcardgegevens er neit opstaan ik heb geeneens een creditcard

    eerste reactie

    Bewerkt door Sjak op za 24-06-2006 om 14:16
    za 24-06-2006 om 14:16
  2. Verzenden

    Voel me bedreigd 2e post

    za 24-06-2006 om 14:20
  3. Redmar

    ik woord gek van die virusen en heb geen scanner

    za 24-06-2006 om 14:21
  4. Axe

    Paniek enzo.. gewoon geen rare dingen accepteren en goeie scanner (Nod32) gebruiken dan komt het helemaal goed


    Nicht zuviel gas! Wheely-gefahr!
    Slapen is voor apen, mop mop gas der op
    Met je kin op de teller gaat het net een tikje sneller
    Waar een wil is is een weg, en waar een weg is is een wheely
    za 24-06-2006 om 14:22
  5. Frezo

    heb je een final, blijkt het nog niet goed


    za 24-06-2006 om 14:24
  6. Shaun

    Oei maare gewoon geen onbekende plaatjes downloaden een een goeie virus scanner kopen (het liefst)
    dat zeggen ze vaak maarja wil je chatten of nie?

    Volgend bericht ( Zaterdag 24-06-2006 om 14:31 ) :

    Quote: redmar

    ik woord gek van die virusen en heb geen scanner

    inderdaad dan moet je een scanner KOPEN hé?
    en NOD32 zou ik ook doen want daar heb je geen abonoment voor nodig.
    en je koopt hem in een keer en het is anti-virus en met een ingebouwde firewall



    KINOOZ.NL
    KINOOZ VOOR: VIDEOCLIPS, WEBSITES, CONCEPT DEVELOPMENT, DOCU?S, PROMO?S, COMMERCIALS, AFTERMOVIES, STORYBOARDS, PRODUCTIES, SOCIAL MEDIA OPTIMIZATION EN BRANDING.
    za 24-06-2006 om 14:29
  7. Transponder

    Jeuj... Microsoft heeft weer een bug niet gedicht .
    BTW hoelaat komt die MSN Alert over dit?

    za 24-06-2006 om 14:31
  8. Varco

    dan formateer ik weer
    word pc weer eens snel, maar heb toch een antivirus avg rulezzzz


    Een jointje in de morgen is een dag zonder zorgen
    The lonely stoner seems to free his mind at night.
    za 24-06-2006 om 14:33
  9. Richardvd
    za 24-06-2006 om 14:34
  10. Infinite

    Bleagh weer gezeik

    za 24-06-2006 om 14:34
  11. Shaun

    oooohhh.......
    Waar is die alert gebleven??
    Volgens mij heb ik me wel aangemeld.
    Onno??(of anderen admins?)
    Ik heb nog geen alert gekregen?
    Jullie wel dan??



    KINOOZ.NL
    KINOOZ VOOR: VIDEOCLIPS, WEBSITES, CONCEPT DEVELOPMENT, DOCU?S, PROMO?S, COMMERCIALS, AFTERMOVIES, STORYBOARDS, PRODUCTIES, SOCIAL MEDIA OPTIMIZATION EN BRANDING.
    za 24-06-2006 om 14:36
  12. Nix

    Gedeelde mappen stinkt toch..
    gebruikte ut toch al niet

    za 24-06-2006 om 14:41
  13. Florian

    hm, ik heb toch al een hekel aan die gedeelde mappen shit :\')


    heeuuu
    za 24-06-2006 om 14:41
  14. Lordasakura

    dam nie fijn

    za 24-06-2006 om 14:43
  15. Iisys

    Quote: News

    niet op links te klikken van contactpersonen die je niet kent.

    Het komt toch van mensen die je kent

    Fijn om te horen, net nadat minstens de helft van de \'msners\' de nieuwste WLM al heeft gedownload :\')


    In the end, everything we do is just everything we\'ve done.




    RUN, here comes my razzia.
    za 24-06-2006 om 14:45