24/04/2008 13:47

Microsoft wil MSN-en uit de 'Grote Van Dale'


MSN-en mag je binnenkort niet meer gebruiken als synoniem voor het verzenden van berichten via een messenger, tenminste als het aan Microsoft ligt. Een dag voor het kortgeding tegen Carola Eppink (Unicaresoft) heeft Microsoft via een brief van hun advocaat de \'Grote Van Dale\' verzocht om het werkwoord \'msn-en\' in de huidige vorm uit het woordenboek te verwijderen.

De marketing machine van Microsoft is erin geslaagd om van MSN een generieke term te maken. In de volksmond wordt msn-en namelijk gebruikt als synoniem voor het versturen van berichten via een messenger. In de procedure aangaande MSNLOCK kwam dit er voor Microsoft juist ongunstig uit. Dus dan maar uit de \'Grote Van Dale\'.

Het was voor Microsoft niet gemakkelijk tijdens deze rechtszaak. De confrontatie met de schokkende msn domeinnamen als; msndate.nl, msngirl.nl en 63 andere, kwamen hard aan. Microsoft probeerde de rechter ervan te overtuigen deze niet te kennen, verbaasd reageerde de rechter en gaf aan dat Microsoft dan maar eens meer moet \'Googlen\'.

Unicaresoft bepleitte stellig dat het registreren van de domeinnaam MSNLOCK noodzakelijk is om de ouders op de juiste manier kennis te kunnen geven van de oplossing voor het maatschappelijke probleem, cq overmatig gebruik van chat en Internet. Volgens wetgeving is dit enkel toegestaan middels \'refererend\' merkgebruik, mits er geen andere alternatieven mogelijk zijn. Gerard Ghazarian van Unicaresoft voegt toe: \"Hoe kun je een beter alternatief bedenken wanneer versturen van berichten via een messenger voor 90% gebeurt via MSN?\"

Volgens Carola Eppink bevestigt de verdediging van Microsoft haar veronderstelling temeer, dat het hier niet zozeer gaat om een domeinnaam maar juist om het product Benzoy. Met Benzoy kunnen ouders het gebruik van onder andere MSN reguleren. Carola voegt toe: \"Dit komt natuurlijk niet ten goede voor de advertentie-inkomsten van Windows Live Messenger, terwijl het overdragen van de domeinnaam MSNLOCK ons juist zal beperken met het bereiken van de bezorgde ouders die opzoek naar de oplossing.\"

Desalniettemin heeft de rechter een moeilijke taak. Op 7 mei aanstaande zal de rechter een uitspraak doen inzake MSNLOCK.
Door Webmaster In Security Bron PRNewsWire

Reacties (19)

Reageren
  1. Navanman

    ze moeten niet zo zeuren, msn is wereldwijd bekend dus laat het lekker in het woordenboek staan.

    do 24-04-2008 om 13:58
  2. Explo

    En dan maar zeggen dat kinderen van kleine dingen heele groote problemen maken :\')


    Only the dead have seen the end of war.
    do 24-04-2008 om 13:58
  3. Stb

    Zijn meerdere tooltjes om Messenger te locken.
    In Messenger Plus! Live zit ook een wachtwoordfunctie, kunnen ouders ook gebruiken als het moet.
    Daar onderneemt Microsoft ook geen actie tegen.

    Ze willen overigens niet het hele woord weg hebben, ze willen alleen dat Van Dale erbij vermeld dat dit een geregistreerde naam is.

    Quote: NU.nl
    HOOFDDORP - Softwaregigant Microsoft heeft de Nederlandse woordenboekenmaker Van Dale verzocht om het woord msn\'en onder het merkrecht te laten vallen.
    Chris Heijmans

    Het verzoek komt naar aanleiding van een rechtszaak over de merknaam MSN tegen softwareontwikkelaar Unicaresoft.

    Unicaresoft, dat wordt vertegenwoordigd door de moeder Carola Eppink, noemde een softwareoplossing tegen te veel chatten en internetten door kinderen MSN LOCK. Microsoft wil hier een einde aan maken en klaagde Unicaresoft onlangs aan.

    Rechtszaak

    Microsoft liet tijdens de rechtszaak, die woensdag diende, weten dat het een verzoek had ingediend bij Van Dale om het merkrecht toe te voegen aan het werkwoord msn\'en.

    \"Dit heeft verder geen gevolgen, behalve dat gebruikers nu op de hoogte zullen zijn dat er een merkrecht op rust\", aldus een woordvoerder van Microsoft.

    MSN staat ook in de Van Dale. Dit is volgens het woordenboek een verzamelnaam van een reeks internetdiensten van Microsoft, \"met name van een programma om te chatten\".

    MSN LOCK

    Carola Eppink bedacht MSN LOCK om kinderen te beschermen tegen overmatig surfgedrag op internet en tijdverspilling door chatten.

    Ze richtte de organisatie Unicaresoft op. Na een klacht van Microsoft veranderde ze de naam van het product in Benzoy.

    Microsoft nam hier echter geen genoegen mee, want het bedrijf wil dat ook de domeinnaam MSN LOCK wordt geschrapt. De uitspraak van de rechter is op 7 mei.
    (c) ANP

    do 24-04-2008 om 14:10
  4. Lesser

    Microsoft doet niet aan google omdat google een concurrent is.

    On: Dan vind ik ook dan MSN/WLM plus ook verboden moet worden want daar staat de naam msn ook in of msndiscovery. En dan niet verboden dat je het niet meer mag gebruiken maar meer de naam dat MSN er niet in mag staan.


    ¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸
    ¨°º¤ø„¸   HardStyle   ¸„ø¤º°¨
    ¸„ø¤º°`` UNITED!! ``°º¤ø„¸
    ¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨
    do 24-04-2008 om 14:18
  5. Nix

    Jank. een. revier. M$

    do 24-04-2008 om 14:56
  6. Webmaster

    Quote: lesser

    Microsoft doet niet aan google omdat google een concurrent is.

    On: Dan vind ik ook dan MSN/WLM plus ook verboden moet worden want daar staat de naam msn ook in of msndiscovery. En dan niet verboden dat je het niet meer mag gebruiken maar meer de naam dat MSN er niet in mag staan.


    MSN plus heet ook niet voor niets Messenger Plus! en MSN discovery heet Messenger Discovery.

    do 24-04-2008 om 15:30
  7. Lesser

    Quote: webmaster

    [..]

    MSN plus heet ook niet voor niets Messenger Plus! en MSN discovery heet Messenger Discovery.


    Hebben die dan hun naam veranderd? of zijn wij gewoon te lui om Messenger te schrijven ipv. MSN?


    ¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸
    ¨°º¤ø„¸   HardStyle   ¸„ø¤º°¨
    ¸„ø¤º°`` UNITED!! ``°º¤ø„¸
    ¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨
    do 24-04-2008 om 15:57
  8. Monkey

    Quote: lesser

    [..]

    Hebben die dan hun naam veranderd? of zijn wij gewoon te lui om Messenger te schrijven ipv. MSN?

    Jullie zijn lui inderdaad, msn+ en msn discovery hebben nooit bestaan. Daarnaast staat MSN ook niet voor MeSseNger ofzo, maar voor MicroSoft Network.

    K vind wel dat ms nou een beetje overdrijft. Een woordenboek dient ervoor om woorden die mensen kunnen gebruiken uit te leggen en als mensen msn\'en als woord gebruiken moet dat gewoon in het woordenboek gezet kunnen worden.


    MCTBrowser, WMP11 Skin, [] WMDBackupper
    Free Packs
    do 24-04-2008 om 16:16
  9. Razr

    Ik denk dat MastaLine nu ook moet oppassen voor haar prog\'s

    zoals deze:
    /?pagina=msn/downloadinfo&id=45

    Bewerkt door Razr op do 24-04-2008 om 16:33
    do 24-04-2008 om 16:33
  10. Stephen

    Het chatprogramma heet geen MSN en heeft ook nooit zo geheten. MSN (=MicroSoft Network) betekent het Microsoft-netwerk zélf. En niet hun chatprogramma of zo.

    Laten we het WLM\'en noemen


    Windows 7 Centraal Topic | Microsoft Office 2010 Centraal Topic
    do 24-04-2008 om 16:59
  11. Razr

    Quote: stephen

    Het chatprogramma heet geen MSN en heeft ook nooit zo geheten. MSN (=MicroSoft Network) betekent het Microsoft-netwerk zélf. En niet hun chatprogramma of zo.

    Laten we het WLM\'en noemen


    Ik bedoel niet de chatbox van MastaLine, ik bedoel die MSN Universal patcher

    do 24-04-2008 om 19:12
  12. Webmaster

    Quote: pleeboy

    Ik denk dat MastaLine nu ook moet oppassen voor haar prog\'s

    zoals deze:
    /?pagina=msn/downloadinfo&id=45

    Wij verkopen in ieder geval niks met hun namen en gebruiken deze naam niet als site naam. Microsoft kan in principe een rechtzaak starten tegen de MSN 7 patcher (WLM is namelijk geen geregisteerde handelsnaam).

    Al denk ik niet dat ze zoveel moeite (lees: geld) gaan doen voor zoiets kleins (nouja meer dan miljoen keer gedownload zal waarschijnlijk ook wel iets zeggen over de inkomsten die ze mislopen). Bovendien is MSN 7 ook niet de laatste versie, en dan zouden ze alle \'msn tools\' moeten aanpakken.

    do 24-04-2008 om 19:52
  13. Bn326160

    Vind ik wel wat vreemd, ze krijgen toch min of meer gratis reclame?



    Mac, Life without Windows ~!
    do 24-04-2008 om 20:38
  14. Fastfox

    Ik las het op nu.nl

    vr 25-04-2008 om 08:10
  15. Davra

    Waar kan je een probleem van maken \' . Als iemand niet weet wat MSN-en is dan kan je dat in \'t woordenboek opzoeken en dat is toch alleen maar handig.


    Follow me on twitter: @Robin0299
    vr 25-04-2008 om 09:23