11/05/2008 19:53

Microsoft maakt blokkade Youtube-links ongedaan


Microsoft heeft het versturen van links naar Youtube via MSN Messenger of Windows Live Messenger tijdelijk uitgeschakeld. Mogelijk geschrokken door de kritieken heeft het bedrijf de maatregel inmiddels weer teruggedraaid. Zaterdagochtend begonnen gebruikers van MSN te merken dat links naar Youtube niet meer konden worden verstuurd. Wanneer iemand een boodschap met een Youtube-link erin probeerde te verzenden kreeg hij de mededeling dat de boodschap niet kon worden afgeleverd. Gebruikers die nader onderzoek deden naar dit fenomeen kregen al snel door dat dit kwam omdat de Microsoft-servers de boodschap weigerden.

Het is bekend dat de servers van MSN weigeren links te versturen die vaak door phishers gebruikt worden, maar Youtube is bepaald geen phishingsite. Omdat Microsoft de maatregel niet had aangekondigd, moesten de gebruikers maar gissen naar de reden ervoor. Op diverse internetfora werd aangenomen dat het te maken had met de lancering van Messenger Tv, waarmee videoclips van MSN Video via Messenger gedeeld kunnen worden.

De kritiek was niet van de lucht en de meeste gebruikers beschouwden de maatregel als regelrechte censuur. Of het door de negatieve reacties kwam is niet bekend, maar de blokkade werd binnen een dag weer opgeheven. Inmiddels kunnen Youtube-links weer gewoon via MSN worden verstuurd. Microsoft heeft op de affaire nog geen commentaar gegeven.
Door Webmaster In Security Bron Tweakers.net

Reacties (16)

Reageren
  1. Reason

    Die kunnen waarschijnlijk niet tegen concurrentie.


    Taart ?
    zo 11-05-2008 om 20:05
  2. Thomasv6

    Ik had het al gelezen op Tweakers.net, vind die blokade ook werkelijk nergens op slaan!

    zo 11-05-2008 om 20:05
  3. Mvdb

    Heel raar.. ben benieuwd naar de reden

    zo 11-05-2008 om 20:07
  4. Tattu

    had ik gister last van en ik d8 ligt aan mijn msn

    zo 11-05-2008 om 20:07
  5. Joshoon

    klote

    zo 11-05-2008 om 20:07
  6. Sparkey

    Slaat nergens op Microsoft kan tegenwoordig steeds tegen minder zoon groot bedrijf... Maarja ze moete wat doen als ze zich vervelen

    zo 11-05-2008 om 20:18
  7. Blob

    ik vind het goed dat ze het weer ongedaan gemaakt hebben.
    die blokade sloeg nergens op, hij was erg kinderachtig.
    verbieden konden ze het toch nooit. (gewoon ergens een streppje tussendoor zetten ofzo en erbij vermelden dat dat streepje eruit moet)
    maargoed wel blij dat het weg is



    zo 11-05-2008 om 21:03
  8. Sk8ter

    khad er gister ook last van


    klikkerdeklikhieropenkomopdebesteblogooit
    zo 11-05-2008 om 21:12
  9. Nielsie

    wat zielig van die grote jongetjes bij MS!

    zo 11-05-2008 om 21:15
  10. Jesse

    Het is natuurlijk een kudstreek, maar laten we eerst de reden maar afwachten. (Als die niet komt, willen ze gewoon de google-world-domination laten stoppen).

    Bewerkt door Jesse op ma 12-05-2008 om 08:08
    Jesse Sander (.nl)
    ma 12-05-2008 om 08:08
  11. Simmie

    Reden zal gewoon zijn dat ze niet tegen concurrentie kunnen. Als microsoft zo nog doorgaat met hun messenger, verhuis ik naar yahoo (schijnt toch dat je daar ook msn contactpersonen kon toevoegen of vergis ik mij?)

    ma 12-05-2008 om 10:50
  12. Fastfox

    Hoeray!

    ma 12-05-2008 om 11:29
  13. Lordasakura

    Vind het nergens op slaan dat ze dat hadden gedaan maar gelukki hebben ze het weer hersteld. Zijn ze bezig met een YouTube rip?

    ma 12-05-2008 om 19:15
  14. Karliboe

    omg, waar microsoft zich mee bezich houd

    ma 12-05-2008 om 19:45
  15. Robertenzo

    Microsoft is echt microslaaf geworden.
    Mijn Messenger ding in taakbalk:

    Microslaaf Messenger (naam verandert )

    ma 12-05-2008 om 21:00