22/11/2008 19:36

Opta legt ton boete op voor verspreiding malware via MSN


Opta heeft twee verspreiders van ad- en spyware via Windows Live Messenger boetes van in totaal meer dan 100.000 euro opgelegd. Deze personen hebben zonder toestemming via MSN kwaadaardige software op computers van consumenten geplaatst. De malware, bekend als Links4all, zorgde niet alleen voor de installatie van advertentiesoftware maar ook voor de verdere verspreiding via MSN. OPTA kwam de personen op het spoor via het onderzoek naar een andere spyware zaak, DollarRevenue.

Volgens Opta blijkt uit in beslag genomen administraties dat de verspreiders minstens 28.000 euro met Links4all hebben verdiend. De twee personen achter de MSN-worm bleken een ervaren zakenman en een jongeman te zijn. De zakenman zorgde voor de financiering en de jongeman ontwikkelde de software.

De jongeman was overigens gedurende een deel van de duur van de overtreding minderjarig. OPTA heeft het tweetal in totaal voor 104.000 euro beboet. De jongeman heeft een boete van 16.000 euro gekregen, waarbij zijn minderjarigheid als boeteverlagende factor is meegewogen. OPTA heeft de zakenman een boete van 88.000 euro opgelegd, met als boeteverzwarende omstandigheid het feit dat hij weigerde bepaalde gegevens te verstrekken.

Beide personen kunnen bezwaar indienen en daarna nog in beroep gaan tegen het boetebesluit.
Door Webmaster In Security Bron TelecomPaper

Reacties (22)

Reageren
  1. Sandr

    da\'s een boel geld, maar wel terecht .

    Bewerkt door Sandr op za 22-11-2008 om 19:44
    za 22-11-2008 om 19:44
  2. Roy

    En terecht.


    Roy twittert (:
    za 22-11-2008 om 19:44
  3. Bn326160

    Mooi dat er wordt opgetreden tegen dit soort Spyware en Virussen, is best wel lastig.. =/



    Mac, Life without Windows ~!
    za 22-11-2008 om 19:44
  4. Reason

    Kansloze spammers. Boete is terecht.


    Taart ?
    za 22-11-2008 om 19:44
  5. Joshoon

    Goedzo

    za 22-11-2008 om 19:44
  6. Patje

    jeuj

    hebben ze echt nodig

    za 22-11-2008 om 19:49
  7. Frezo

    Irritante criminelen, van mij had hun ook computervrede-breuk ten laste mogen worden gelegd.


    za 22-11-2008 om 21:12
  8. Joostjuh

    Quote: frezo

    Irritante criminelen, van mij had hun ook computervrede-breuk ten laste mogen worden gelegd.


    bestaat dat ?

    boete is terecht, ik vind m te laag.. ik vind dit het zelfde als virussen verspreiden en vind dat de boetes/straffen veel hoger mogen.

    za 22-11-2008 om 22:05
  9. Jeroenz0r

    Ze waren dan wel \'een goed team\'

    za 22-11-2008 om 22:07
  10. Nielsie

    Ook misschien even de worm volledig van internet verwijderen?

    zo 23-11-2008 om 13:30
  11. Leone

    Net goed, eindelijk word er wat aangedaan. alleen of dan alles is opgelost?

    di 25-11-2008 om 14:36
  12. Vanmook

    terecht.. vind het goed dat ze deze mensen aanpakken al vind ik de boetes wel hoog haha maar pecht voor ze..

    di 25-11-2008 om 15:20
  13. Grootie

    Is dit van die crap van \"jij naakt link\" ?

    do 27-11-2008 om 08:36
  14. Zzgg038

    Terecht. Irritante lui met al die k*t dingen via msn..


    What's money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do.
    za 06-12-2008 om 12:29
  15. Pyrojames

    Goedzo alleen de boete ahd gewoon die 104 duizen gedeelt door 2 moetne zijn