03/02/2009 01:07

Bedrijf beboet voor misbruik MSN gegevens


De Consumentenautoriteit heeft in januari een boete van 85.000 euro opgelegd aan het bedrijf OX-2 International wegens misbruik van computergegevens. De firma beheert een aantal websites waarop reclame wordt gemaakt voor sms-diensten van aanbieders van ringtones of quizzen. Om voor een prijs of ringtone in aanmerking te komen moesten bezoekers hun msn-naam en -wachtwoord opgeven.

OX-2 misbruikte deze gegevens volgens de autoriteit door mails uit te sturen aan personen uit de contactlijst van de oorspronkelijke deelnemer aan de online quiz. Daardoor leek het alsof deze wervende mails afkomstig waren van een bekende.

\'Dubieus\'

Om in aanmerking te komen voor een \'gratis\' ringtone moest de ontvanger toch een betaald abonnement afsluiten. Een woordvoerder van de Consumentenautoriteit noemt de handelwijze dubieus. \'\'Ontvangers van de mails werden op het verkeerde been gezet.\'\'

Voorzichtig

MastaLine raadt messenger gebruikers aan voorzichtig om te gaan met het MSN e-mailadres in combinatie met het MSN wachtwoord. Door deze in te voeren op websites worden vaak de adressen van contactpersonen bewaard of gebruikt voor (latere) marketing doeleinden. Wees dus verstandig en laat je niet misleiden door \"gratis\" acties en vul al helemaal nooit op een website je MSN wachtwoord in.
Door Webmaster In Security Bron Nu.nl

Reacties (17)

Reageren
  1. Webmaster

    Het is weliswaar een iets verouderd bericht, maar het is misschien wel goed om te weten dat er wel degelijk tegen dit soort praktijken wordt opgetreden.

    di 03-02-2009 om 01:15
  2. Darkmark

    Had van mij nog wel een paar ton bij gemogen

    di 03-02-2009 om 01:33
  3. Dyncmaser

    K voer gewoon nooit mn msn + wachtwoord in als het op een niet-microsoft site is..

    di 03-02-2009 om 08:03
  4. Xmarkx

    Quote: darkmark

    Had van mij nog wel een paar ton bij gemogen

    Van mij ook, €85.000,- is wel wat aan de magere kant.

    Bewerkt door Xmarkx op di 03-02-2009 om 17:17
    En je hebt mensen die negatieve kudos krijgen en dan net doen alsof hun
    grootste doel is om de meeste negatieve kudos te krijgen
    di 03-02-2009 om 08:14
  5. Vanmook

    Quote: xmarkx

    [..]
    Van mij ook, €85.00,- is wel wat aan de magere kant.


    jaaa.. doe er een 0 bij

    maar vind het niet bepaald slim om zulke gegevens te gaan invullen op zulke sites.. maar goed dat er op gewezen wordt.

    di 03-02-2009 om 15:44
  6. Dln

    Magere kant ? Voor wat mail adresjes ? als het nou bank gegevens waren oke maar msn..

    En het is zowiezo al Uber dom van die mensen omdat in te voeren.


    Like whutt.. 1||
    di 03-02-2009 om 17:58
  7. Xmarkx

    Quote: dln

    Magere kant ? Voor wat mail adresjes ? als het nou bank gegevens waren oke maar msn..

    Voor het misbruiken van e-mail adressen, om zo hun winst zo te verhogen.

    Bewerkt door Xmarkx op di 03-02-2009 om 18:31
    En je hebt mensen die negatieve kudos krijgen en dan net doen alsof hun
    grootste doel is om de meeste negatieve kudos te krijgen
    di 03-02-2009 om 18:31
  8. Frezo

    Goed dat er in ieder geval tegen opgetreden wordt, alleen jammer dat dat dan weer met Nederlandse hand wordt \'bestraft\'.


    di 03-02-2009 om 18:45
  9. Chrissj

    Quote: dln

    Magere kant ? Voor wat mail adresjes ? als het nou bank gegevens waren oke maar msn..

    En het is zowiezo al Uber dom van die mensen omdat in te voeren.

    Snap jij het wel?
    Hun hebben veel winst doordat die mensen zoiets deden.
    Ja het is dom als je die gegevens ergens invoerd maar die mensen zijn er nou eenmaal ook, Dus maakte hun er misbruik van.
    Het had voor mij wel wat meer mogen zijn dan die €85.00,-
    Ben blij dat ze aan dit soort dingen toch aandacht besteden.
    En zoals frezo @ hier boven al zei Jammer dat dit met de Nederlandse hand wordt \'\'bestraft\'\'

    Bewerkt door Chrissj op di 03-02-2009 om 18:52
    di 03-02-2009 om 18:47
  10. Loller1

    Quote: dyncmaser

    K voer gewoon nooit mn msn + wachtwoord in als het op een niet-microsoft site is..


    Doe ik ook niet!
    Alleen maar op Microsoft Sites

    di 03-02-2009 om 19:43
  11. Skyzone

    Ik vind het goed dat ze deze bedrijven hard aanpakken anders leren ze er nooit van!


    De leukste kindervakanties boek je via ons!!
    wo 04-02-2009 om 23:24
  12. Simmie

    Dat die bedrijven zelf het niet weten dat zoiets strafbaar is, snap ik toch niet zo helemaal. En als succesvolle bedrijven, moet je toch wel weten dat zoiets vroeg op laat uitkomt?

    vr 06-02-2009 om 12:23
  13. Kartmans

    Goed dat hier tegen word opgetreden.

    vr 06-02-2009 om 20:33
  14. Bart02

    Quote: chrissj

    [..]
    Snap jij het wel?
    Hun hebben veel winst doordat die mensen zoiets deden.
    Ja het is dom als je die gegevens ergens invoerd maar die mensen zijn er nou eenmaal ook, Dus maakte hun er misbruik van.
    Het had voor mij wel wat meer mogen zijn dan die €85.00,-
    Ben blij dat ze aan dit soort dingen toch aandacht besteden.
    En zoals frezo @ hier boven al zei Jammer dat dit met de Nederlandse hand wordt \'\'bestraft\'\'


    Het is 85.000,- niet 85.00,- ...


    Twitter..
    za 07-02-2009 om 19:09
  15. Redmar

    ja Hyves wild zelfs ook dat je je wacht woord in typt. en dan sture ze iedereen een berigtje van woord ook lid. ze zijn uitgekookt. wand dan kunne ze ook me msn hacke of me mail. best veel mense trappe er in.

    zo 08-02-2009 om 17:04