14/04/2011 09:43

IE10 alleen voor Windows 7


IE10, de nieuwe versie van Internet Explorer waarvan woensdag de eerste preview voor ontwikkelaars is verschenen, zal alleen draaien op Windows 7. Microsoft maakt in de release notes duidelijk dat de nieuwste versie van Windows de enige versie zal zijn die IE10 kan draaien. Op het toekomstige Windows 8 functioneert de browser uiteraard ook.

Windows Vista en Windows XP worden echter niet ondersteund. Gebruikers van Windows Vista (zo’n 10 procent van de totale markt van besturingssystemen) kunnen gebruikmaken van IE9. Gebruikers van XP (55 procent van de totale markt volgens Net Applications) moeten het zelfs doen met IE8.

Benutten

Windows 7 is momenteel goed voor 25 procent van de totale markt van besturingssystemen. Microsoft heeft ervoor gekozen IE10 alleen op Windows 7 te laten draaien omdat het de verbeteringen in het besturingssysteem volledig wil kunnen benutten.

“Bij het bouwen van IE10 richten we ons op innovatie die alleen mogelijk is wanneer de mogelijkheden van nieuwe besturingssystemen worden gebruikt”, legt een woordvoerder van Microsoft uit tegenover Computerworld.

© ANP
Door Webmaster In Browsers Bron Nu.nl

Reacties (7)

Reageren
  1. Loller1

    Vaarwel Vista!

    Microsoft heeft gelijk wat dit betreft. Vista heeft nooit echt veel marktaandeel gehad, en veel redens om het te blijven ondersteunen zijn er niet in mijn ogen. Want echt populair is Vista niet onder de wereldbevolking.

    do 14-04-2011 om 12:01
  2. Chielt

    Nu nog nieuwe browsers pushen als verplichte update (net zoals de nieuwste msn) en dan zijn ze eindelijk eens goed bezig.

    Mensen die nog XP draaien zijn zot. Je loopt dan 2 besturingssystemen achter. Daar hoef je geen rekening mee te houden. Vista is een flop geweest, die moet je zo snel mogelijk verbannen. De rest moet je innoveren. En om te innoveren moet je gewoon de nieuwste browser verplicht stellen. Als ik nu websites maak, moet ik rekening houden met mensen die IE 8 of lager hebben. Ik neem amper de moeite om de nieuwste technieken te leren, omdat ze toch bij de helft van Nederland niet werken. Dat is gewoon erg jammer.

    do 14-04-2011 om 12:07
  3. Webmaster

    @Chielt:
    Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die niet direct overstappen op een nieuwere Windows dan Vista, omdat het dus heeft keihard heeft gefaald. Ik ben ook een late overstapper geweest (XP > 7).

    Met de nieuwe technieken ben ik het met je eens. Doordat oude versies ondersteunt blijven, gaat de technologie in algemeenheid op het web er niet op vooruit. Je blijft dan altijd met je oude work-arounds zitten, om het overal werkend te houden.

    Bewerkt door Webmaster op do 14-04-2011 om 12:29
    do 14-04-2011 om 12:29
  4. Loller1

    Quote: webmaster

    @Chielt:
    Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die niet direct overstappen op een nieuwere Windows dan Vista, omdat het dus heeft keihard heeft gefaald. Ik ben ook een late overstapper geweest (XP > 7).

    Met de nieuwe technieken ben ik het met je eens. Doordat oude versies ondersteunt blijven, gaat de technologie in algemeenheid op het web er niet op vooruit. Je blijft dan altijd met je oude work-arounds zitten, om het overal werkend te houden.
    Hoe dan ook zou het een goede zaak zijn als IE6 volledig word uitgeroeid, en de ondersteuning gestopt. 1 jaar later (of tegelijkertijd) ongeveer IE7 stoppen met ondersteunen. En samen met Windows XP ook de ondersteuning voor IE8 staken.

    do 14-04-2011 om 12:35
  5. Darkmark

    Ik blijf erbij dat ik Vista gewoon een goed besturingssysteem vond.
    Tuurlijk, ondertussen zit ik anderhalf jaar op Windows 7.
    Maar alsnog, ik heb nooit problemen met Vista gehad, vond het een erg fijn OS.

    Daarom verbaasd deze keuze me van Microsoft ook een klein beetje.
    Dat ze XP niet meer ondersteunen is logisch, dat OS is al 10 jaar oud.
    maar Vista was 2 jaar geleden nog het nieuwste Windows OS op de markt ..
    Erg vreemd dat ze die niet meer ondersteunen imo.

    do 14-04-2011 om 13:51
  6. Loller1

    Quote: darkmark

    Ik blijf erbij dat ik Vista gewoon een goed besturingssysteem vond.
    Tuurlijk, ondertussen zit ik anderhalf jaar op Windows 7.
    Maar alsnog, ik heb nooit problemen met Vista gehad, vond het een erg fijn OS.

    Daarom verbaasd deze keuze me van Microsoft ook een klein beetje.
    Dat ze XP niet meer ondersteunen is logisch, dat OS is al 10 jaar oud.
    maar Vista was 2 jaar geleden nog het nieuwste Windows OS op de markt ..
    Erg vreemd dat ze die niet meer ondersteunen imo.
    Maar Vista heeft ook al een leeftijd van de 4 jaar overschreden, in vergelijking met alle andere besturingssystemen van Microsoft is Windows XP (met zijn 13 jaar ondersteuning) overtollig lang ondersteund.

    do 14-04-2011 om 14:09
  7. Tim

    Quote: darkmark

    Ik blijf erbij dat ik Vista gewoon een goed besturingssysteem vond.
    Tuurlijk, ondertussen zit ik anderhalf jaar op Windows 7.
    Maar alsnog, ik heb nooit problemen met Vista gehad, vond het een erg fijn OS.

    Daarom verbaasd deze keuze me van Microsoft ook een klein beetje.
    Dat ze XP niet meer ondersteunen is logisch, dat OS is al 10 jaar oud.
    maar Vista was 2 jaar geleden nog het nieuwste Windows OS op de markt ..
    Erg vreemd dat ze die niet meer ondersteunen imo.
    Ik heb ook nooit echt problemen met Vista gehad. Maar het was op sommige vlakken wel te merken dat het een té overhaastig gereleased besturingssysteem is geweest. Functies die in Windows 7 zitten, hadden eigenlijk al Vista moeten zitten, maar zijn te komen vervallen door tijdsgebrek.

    di 19-04-2011 om 01:01