24/05/2011 21:30

Whatsapp-tax voorlopig van de baan


Minister Verhagen van Economische Zaken heeft aangegeven de extra heffingen op gratis chat en bel apps te willen gaan verbieden. Hiermee gaat hij in op de wens van de tweede kamer, die hier om had gevraagd. Enige tijd geleden ontstond er al enige commotie toen KPN aangaf gebruik te maken van Deep Packet Inspection (DPI). KPN gaf aan alleen te onderzoeken hoeveel er gebruik gemaakt werd van applicaties als WhatsApp en Skype.

Rond de zelfde tijd werd echter ook de aankondiging gedaan dat mensen extra zouden moeten gaan betalen voor applicaties waarmee mensen gratis via mobiel internet kunnen communiceren.

Deze plannen lijken dus voorlopig van de baan te zijn. Maxime Verhagen heeft aangegeven door middel van een aanpassing in de Telecomwet. Hij gaat echter eerst onderzoeken of dit in strijd is met Europese wetgeving.

Er mag echter niet te vroeg gejuigd worden. Telecom aanbieders mogen namelijk wel de prijzen van abonnementen verhogen. De kamer is het er mee eens dat de prijzen omhoog mogen wanneer internet sneller wordt, of wanneer er meer data verwerkt worden.
Door Chielt In Mobile devices Bron NRC

Reacties (7)

Reageren
  1. Joshoon

    Dat moet een opluchting zijn voor KPN gebruikers!

    di 24-05-2011 om 21:53
  2. Tim

    Voor Whatapp is het al een tijdje bekend, KPN zag hier zelf al vanaf: KPN ziet af van chatheffing.

    di 24-05-2011 om 22:36
  3. Loller1

    Maar goed ook!

    di 24-05-2011 om 22:53
  4. Josvh88

    Wat ik me nog steeds afvraag is of ik mijn abonnement kan opzeggen doordat bekend is geworden dat KPN die DPI heeft gebruikt..

    di 24-05-2011 om 23:10
  5. Sandr

    Quote: josvh88

    Wat ik me nog steeds afvraag is of ik mijn abonnement kan opzeggen doordat bekend is geworden dat KPN die DPI heeft gebruikt..

    Nee want KPN heeft de algemen voorwaarden niet geschonden en was gewoon legaal bezig, daarnaast waren ze niet de enige.

    wo 25-05-2011 om 21:51
  6. Chielt

    Quote: sandr

    [..]
    Nee want KPN heeft de algemen voorwaarden niet geschonden en was gewoon legaal bezig, daarnaast waren ze niet de enige.


    Volgens mij is er nog geen onderzoek geweest naar de legaliteit van de DPI methodes die KPN heeft gebruikt. En er zijn best wetten die KPN eventueel zou hebben verbroken. Het lijkt met dat als ze de wet overtreden ze ook van hun afspraken afwijken.

    En het feit dat ze niet de enige waren betekent niet dat ze niet schuldig zijn. Als ik iemand neer schiet heeft de rechter er echt geen boodschap aan als ik zeg "ja maar pietje deed het ook".

    do 26-05-2011 om 00:07
  7. Sandr

    Quote: chielt

    [..]

    Volgens mij is er nog geen onderzoek geweest naar de legaliteit van de DPI methodes die KPN heeft gebruikt. En er zijn best wetten die KPN eventueel zou hebben verbroken. Het lijkt met dat als ze de wet overtreden ze ook van hun afspraken afwijken.

    Meende ergens gelezen te hebben dat volgens een rechter de privacy niet werd geschonden.
    Quote: chielt

    En het feit dat ze niet de enige waren betekent niet dat ze niet schuldig zijn. Als ik iemand neer schiet heeft de rechter er echt geen boodschap aan als ik zeg "ja maar pietje deed het ook".

    Nee maar KPN krijgt nou alle aandacht omdat zij er als eerste mee kwamen, ik zeg alleen maar dat de rest ook niet zo braaf is.

    do 26-05-2011 om 14:12